XX. yüzyılın en önemli sosyologlarından Pierre Bourdieu (1930-2002), geliştirdiği alan, habitus, illusio, sembolik sermaye ve sembolik iktidar gibi kavramlar aracılığıyla toplumun hemen hemen her kurumunu eleştirel bir süzgeçten geçirmiş, modern sosyal bilimler düşüncesinin bir türlü vazgeçemediği ikilikleri aşmayı amaçlayan kendine özgü bir yöntemle son derece incelmiş bir kültür kuramı ortaya koymuştur. "Düşünümsel antropoloji" ismini verdiği sosyoloji anlayışının yöneldiği alanlardan birisi de hukuktur. Özellikle "Hukukun Gücü: Hukuk Alanının Sosyolojisinin Unsurları" (1986) isimli makalesinde bir taraftan biçimci ve araçsalcı yaklaşımlara karşı hukuku özerk bir toplumsal alan olarak tanımlamış, diğer taraftan bu özerk toplumsal alanın zamanla nasıl inşa edildiğini, bu inşa sürecinin aslında hukukçuların habitusları ve sermayeleri eşliğinde gerçekleştirdikleri bir iktidar mücadelesinin ürünü olduğunu göstermiştir. Tipik bir sembolik iktidar türü olarak hukuk, aynı zamanda modern devletin doğuşu ve gelişiminde de etkin bir rol oynamıştır. Hatta modern devletin, adeta hukukçuların eseri olduğu dahi söylenebilir. Bu anlamda hukuk, hem diğer toplumsal alanlardan bağımsızlaşmak, hem de hukuki metinlerin yorumunda nihai sözü kimin söyleyeceğini belirlemek için sergilenen daimi bir iktidar mücadelesine sahne olur. Hukukun Gücü: Bourdieu Sosyolojisinde Hukukun Oluşumu ve İşleyişi isimli bu kitap, hukuk alanının özerkleşmesini sağlayan işte bu ikili iktidar mücadelesinin niteliğini ve bu mücadelede başvurulan evrensellik, biçimsellik, nesnellik, resmilik vb. özelliklerin nasıl işlediğini Bourdieu sosyolojisi bağlamında incelemeyi amaçlamaktadır.(ARKA KAPAKTAN)
İÇİNDEKİLER
GİRİŞ (Bir Biyo-analiz İçin Taslak)
I. Pierre Bourdieu'yü Anlama Kılavuzu: Alan, Habitus, Illusio ve Sermaye Kavramları
A. Bir Eylem Bilimine Doğru: Habitus
B. Toplumsal İlişkilerin Dinamosu: Çıkar veya Illusio Kavramı
C. Toplumsal İlişkilerin Zemini: Alan Kavramı
D. Toplumsal İlişkilerin Anahtarı: Sermaye ve Sermaye Tipleri
II. Bourdieu'de Devlet ve Hukuk
A. Devlete Giden Yol: Sembolik Sermaye, Sembolik İktidar ve Sembolik Şiddet
B. Modern Devletin Doğuşu
III. Bir Sembolik İktidar Aracı Olarak "Hukukun Gücü"
A. Bir Makalenin Serüveni
B. Hukuk Kuramı ve Bourdieu
1. Bourdieu'nün "Kesin Hukuk Bilimi" veya "Eleştirel Hukuk Sosyolojisi"
2. Biçimcilik-Araçsalcılık Tartışmasının Ötesinde
C. Hukuki İşbölümü ve İktidar Mücadelesi
1. Evrensellik ve Tarafsızlık
2. Anglo-Amerikan Hukuk Geleneği, Kıta Avrupası Hukuk Geleneğine Karşı
D. Hukuk Dili ve Hukukun Sahip Olduğu Tekel
1. Hukukun Dilde İnşası
2. Hukuki Arz ve Talebin Tekelleşmesi
E. Adlandırmanın Karşı Konulmaz Gücü
F. Biçimin Cazibesi
1. Hukuk Mesleği ve Bir İktidar Aracı Olarak Biçimselleştirme
2. Evrenselleştirme-Biçimselleştirme İlişkisi
3. Resmileştirme, Normalleştirme ve Doğallaştırma
G. Toplumsal İktidar İlişkilerinin Bir Yansıması Olarak Hukuk: Eş Mantıklılık [Homologation]
SONUÇ
KAYNAKÇA
İÇİNDEKİLER
GİRİŞ (Bir Biyo-analiz İçin Taslak)
I. Pierre Bourdieu'yü Anlama Kılavuzu: Alan, Habitus, Illusio ve Sermaye Kavramları
A. Bir Eylem Bilimine Doğru: Habitus
B. Toplumsal İlişkilerin Dinamosu: Çıkar veya Illusio Kavramı
C. Toplumsal İlişkilerin Zemini: Alan Kavramı
D. Toplumsal İlişkilerin Anahtarı: Sermaye ve Sermaye Tipleri
II. Bourdieu'de Devlet ve Hukuk
A. Devlete Giden Yol: Sembolik Sermaye, Sembolik İktidar ve Sembolik Şiddet
B. Modern Devletin Doğuşu
III. Bir Sembolik İktidar Aracı Olarak "Hukukun Gücü"
A. Bir Makalenin Serüveni
B. Hukuk Kuramı ve Bourdieu
1. Bourdieu'nün "Kesin Hukuk Bilimi" veya "Eleştirel Hukuk Sosyolojisi"
2. Biçimcilik-Araçsalcılık Tartışmasının Ötesinde
C. Hukuki İşbölümü ve İktidar Mücadelesi
1. Evrensellik ve Tarafsızlık
2. Anglo-Amerikan Hukuk Geleneği, Kıta Avrupası Hukuk Geleneğine Karşı
D. Hukuk Dili ve Hukukun Sahip Olduğu Tekel
1. Hukukun Dilde İnşası
2. Hukuki Arz ve Talebin Tekelleşmesi
E. Adlandırmanın Karşı Konulmaz Gücü
F. Biçimin Cazibesi
1. Hukuk Mesleği ve Bir İktidar Aracı Olarak Biçimselleştirme
2. Evrenselleştirme-Biçimselleştirme İlişkisi
3. Resmileştirme, Normalleştirme ve Doğallaştırma
G. Toplumsal İktidar İlişkilerinin Bir Yansıması Olarak Hukuk: Eş Mantıklılık [Homologation]
SONUÇ
KAYNAKÇA